I aften klokken 17:00 sparkes VM-slutrunden i fodbold for alvor i gang i Rusland.

Men det er ikke kun fodboldentusiaster verden over, der kan glæde sig over den næste måned med fodboldfeber.

Det Internationale Fodboldforbund (FIFA) kan se frem til at tjene ikke mindre end 38,6 milliarder kroner på sponsorindtægter.

Det skriver den amerikanske avis New York Times ud fra FIFA’s finansielle dokumenter, som avisen har gennemgået.

De mange milliarder har overgået FIFA’s egne forventninger med ti procent. Derudover er det 8.2 milliarder kroner mere end VM 2014 i Brasilien.

FIFA har ikke fået én ny sponsor fra firmaer i Vesten siden 2011. Det skyldes blandt andet en korruptionsundersøgelse foretaget af det amerikanske justitsministerium.

Til gengæld er der stadig en stigning på knap 1.3 milliarder i FIFA’s sponsorindtægter. Det skyldes hovedsageligt flere aftaler med kinesiske virksomheder.

Der er i alt 20 virksomheder i FIFA’s sponsorportefølje, heraf er syv af virksomhederne kinesiske. Til sammenligning var der blot en kinesisk sponsor til VM i Brasilien.