Forud for valg til EU-Parlamentet ser kommissionen med bekymring på Metas håndtering af politiske reklamer.

EU-Kommissionen har indledt en undersøgelse af Facebooks og Instagrams håndtering af vildledende reklamer og politisk indhold.

Det oplyser kommissionen tirsdag i en pressemeddelelse.

Det vurderes, at moderselskabet Meta kan have forbrudt sig mod EU-lovgivning - den såkaldte Digital Services Act.

Embedsmændene i EU ser blandt andet med bekymring på Metas ageren i lyset af det kommende valg til EU-Parlamentet i juni.

- Hvis vi har mistanke om et brud på reglerne, så handler vi, siger kommissionsformand Ursula von der Leyen i meddelelsen.

- Det gælder til alle tider, men især når der er demokratiske valg. Store digitale platforme skal leve op til deres forpligtelser om at lægge nok ressourcer i dette.

EU-ledere er især bekymrede over russiske forsøg på at manipulere den offentlige mening og underminere det europæiske demokrati.

- Vi har mistanke om, at Metas moderation er utilstrækkelig, at den mangler gennemsigtighed i annoncer og procedurer for indholdsmoderation, siger den danske konkurrencekommissær Margrethe Vestager i en erklæring.

Meta har ikke direkte kommenteret undersøgelsens fokus, men det amerikanske selskab har slået fast, at det har en "veletableret proces til at identificere og afbøde risici på vores platforme".

- Vi ser frem til at fortsætte vores samarbejde med EU-Kommissionen og give dem yderligere detaljer om dette arbejde, oplyser en talsmand ifølge Reuters.

Facebook og Instagram er blandt 23 online platforme, der skal overholde Digital Services Act.

Den danske socialdemokratiske europaparlamentariker Christel Schaldemose har været chefforhandler på Digital Services Act. Hun er tilfreds med, at der nu bliver handlet fra kommissionens side.

- Jeg har gentagne gange sagt, at vi kan bruge Digital Services Act til at rejse en sag. Nu bliver der omsider gjort noget, siger hun til Ritzau.

Der er ifølge parlamentarikeren mange "lag" i den undersøgelse, som EU-Kommissionen nu åbner.

- Dels er man bekymret for desinformation op til europaparlamentsvalget, dels har man også set eksempler i Danmark og andre lande på eksempelvis svindelannoncer, hvor kendte får frastjålet deres identitet og brugt i vildledende reklamer på de her platforme.

- Med den her åbningsskrivelse signalerer kommissionen, at man vil have ryddet op. Det er godt og vigtigt, så vi kan få stoppet ulovligheder, siger hun.

Hvis det viser sig, at Meta bryder reglerne, kan det udløse en bøde på op til seks procent af den samlede omsætning hos virksomheden.

/ritzau/