Rasmus Brohave er blot 18 år, men har allerede droppet skolen for at dedikere al sin tid til at lave YouTube-videoer.

Det startede med en simpel video fra drengeværelset på Sydfyn, hvor en dengang 14-årig Rasmus Brohave sagde hej ind i et kamera og fortalte, at han samme dag havde skatet med nogle venner.

Teenageren var inspireret af flere af de amerikanske youtubere, han havde set film fra på YouTube, og nu havde han taget mod til sig og lavet sin egen.

Få så med dengang, men det ændrede sig hurtigt.

»Nogle af mine venner delte det på Facebook, og så delte deres venner det, og det blev en snebold, der begyndte at rulle. Jeg startede med at lave videoer i juli 2012, og i november 2012 ramte jeg 1.000 følgere,« forklarer Rasmus Brohave.

I dag abonnerer mere end 177.000 mennesker fast på Rasmus Brohaves videoer, der i alt har mere end 23 millioner visninger. 232.000 følger hans billeder på Instagram, og 63.000 læser med på Facebook.

De såkaldte Youtube-stjerners popularitet vokser herhjemme, og lørdag den 24. september hædres de bedste af dem ved awardshowet ’Guldtuben’ i Det Kongelige Teater. Et arrangement, hvor alle billetter i øvrigt blev udsolgt på bare otte minutter.

En helt almindelig fyr

Rasmus Brohave er blandt andet nomineret i kategorien ’Årets serie’ og i hovedkategorien ’Årets youtuber’. På hans YouTube-kanal kan man både se en video, hvor den 18-årige fortæller om en sygdom, han havde som barn. Man kan også se med, når Rasmus Brohave spiser farlige dyr, interviewer stjerner på Roskilde Festival eller afprøver forskellige jobs i serien ’Hvad kan jeg blive’.

Spørger man den unge youtuber selv, så har han ikke mange følgere, fordi han er noget specielt. Tværtimod.

»Jeg får oftest at vide, at jeg er personlig i mine videoer og virker almindelig. Folk kan se sig selv i mig, for jeg sidder bare på sit værelse og bor hos sine forældre, som de selv gør,« forklarer Rasmus Brohave.

Derudover prøver han at lære fra sig i sine videoer.

»Jeg har lavet en video, hvor jeg spiser dyr, og der snakker vi om dyrene. I min serie ’Hvad kan jeg blive’ får man info om uddannelse, og jeg har faktisk fået henvendelse fra forældre, der siger, at deres børn faktisk lærer noget,« forklarer Rasmus Brohave.

Hans videoer bliver både set af drenge og piger. Ret præcist fordelt på 51 procent piger og 49 procent drenge i aldersgruppen 13-24 år.

Omringet af teenagepiger

Det er sjældent, at Rasmus Brohave bliver genkendt af personer over 25 år. Det sker, men yderst sjældent. Tilgengæld er teenage-fansene et meget dedikeret publikum.

»Nogen gange kan jeg gå gennem København uden at blive genkendt, og andre gange bliver jeg genkendt hver tyvende meter. På Grøn Koncert måtte jeg have en vagt med rundt, for vi var omringet af mere end 30 mennesker konstant. Et par enkelte gange er folk kommet hjem til mig, mindre behageligt,« fortæller 18-årige Rasmus Brohave.

»Jeg var ude at optage i en lejlighed, og da vi kom ud, stormede 12 piger hen til os og krammede os – de sagde ikke engang hej. Det er sindssygt mærkeligt, men også skræmmende,« siger Rasmus Brohave.

Voksne forstår det ikke

Selvom den 18-årige youtuber og andre ligesom ham ofte udråbes til de nye superstjerner, er der dog stadig mange, der ikke helt forstår det, Rasmus Brohave laver.

Efter bare halvanden måned på handelsgymnasiet droppede han ud for at dedikere sig fuldt ud til sin YouTube-karriere, selvom mange mener, den beslutning ikke er den klogeste.

»Er det ikke risikabelt? Det mener nogen, men jeg tror på det her, og at det nok skal gå. Når man ser, hvad der er sket det seneste år, så er det ret vildt, og man skal smede, mens jernet er varmt. Jeg skal nok få en uddannelse en dag, men jeg gider ikke sidde om to år og tænke, hvorfor jeg ikke gjorde det,« forklarer Rasmus Brohave.

Han oplever ofte, at voksne ikke forstår seriøsiteten i det, han laver.

»De kan ikke se formålet med det, for indholdet er ikke til dem. Mange er også fordomsfulde og mener, at det skader børn at se på teenagere som mig, der bare snakker. De forstår ikke det ikke,« siger Rasmus Brohave.

Lønnen er hemmelig

Med så mange unge, købedygtige fans i ryggen, er Rasmus Brohave en person, mange gerne vil have fat i. Han bliver ofte kontaktet af virksomheder, der vil bruge den unge youtuber som salgssøjle for et bestemt produkt eller en virksomhed til gengæld for en pose penge.

Det er dog langtfra altid, at Rasmus Brohave siger ja til samarbejderne, og hans store popularitet tillader, at han kan være kræsen.

»Jeg overvejer det altid meget nøje, for jeg gider ikke give seerne noget utroværdigt og sige, man skal bruge noget, hvis jeg ikke selv bruger produkterne. Jeg har krav, og overvejer det meget, inden jeg sender det ud til så mange seere,« forklarer Rasmus Brohave.

For nyligt sagde han eksempelvis nej til en aftale med en af verdens største mobilgiganter, fordi han ikke mente, indholdet passede ind på lige netop hans side. Omvendt lever Rasmus Brohave også af sine YouTube-videoer og er derfor afhængig af sponsoreret indhold og annoncer.

»Det startede med at være en hobby, og det er det stadig, men nu kan jeg gøre en forretning ud af det. Hvis ikke, kunne jeg heller ikke lave det her fuldtid til mine seere,« forklarer han.

Det har ofte været fremme, hvordan udenlandske youtubere tjener svimlende summer på en karriere som YouTube-stjerne. Løn er dog ikke noget, Rasmus Brohave hverken vil eller må tale om.

»Det må jeg ikke svare på. Det har jeg skrevet under på. Jeg synes ikke, det kommer andre ved, hvad jeg tjener, og det er heller ikke godt udadtil. Sidste år var der nogle, der kom til at sige, hvad de tjente, og der fik vi (youtubere red.) ikke særlig god omtale,« fortæller Rasmus Brohave.

Andre læser også