Ægteskabet mellem Team Virtu anført af Bjarne Riis og Team NTT var under optrapning i årevis, før det onsdag blev offentliggjort.

Men undervejs virker parterne til at have kæmpet om en af Danmarks allerstørste cykelstjerner uafhængigt af hinanden.

Jakob Fuglsang har nemlig været i kontakt med både Bjarne Riis og Douglas Ryder i løbet af 2019, inden han forlængede sin kontrakt med Astana. Det fortæller han til B.T.

»Jeg har snakket med Douglas Ryder (NTT-bossen, red.) i forbindelse med normale kontraktforhandlinger, inden der overhovedet var noget med Bjarne inde over,« fortæller Fuglsang, der selv har rakt ud til Bjarne Riis, inden han overhovedet vidste, om sidstnævnte havde et hold på plads.

»Så har jeg også snakket med Bjarne, vel nærmest hver gang, at jeg har kontraktudløb. Jeg har spurgt ham: 'Hvad så Bjarne, hvad bliver det til? Er det nu, du kommer tilbage?'«

I 2009 og 2010 kørte Jakob Fuglsang under Bjarne Riis på Team Saxo Bank, og den nu 34-årige cykelstjerne har nærmest kun ros tilovers for Bjarne Riis, som han kalder den 'bedste Team Manager, som jeg (han, red.) har kørt før'.

Derudover lægger han ikke skjul på, at han gerne ser karrieren slutte under den danske fane.

»Jeg kunne da enormt godt tænke mig at køre for et dansk hold igen. Det kunne være fedt at slutte karrieren af på et dansk hold. Ikke at jeg tror, at det slutter lige om hjørnet, men forhåbentlig er det nok heller ikke et hold (Team NTT, red.), som kun eksisterer i få år,« fortæller Jakob Fuglsang.

Onsdag blev det meddelt, at Team Virtu anført af Bjarne Riis køber en tredjedel af Team NTT og bliver en del af World Tour-holdet. Her sidder Bjarne Riis (th.) med Team NTT-boss Douglad Ryder ved pressemødet på Hotel D'Angleterre.
Onsdag blev det meddelt, at Team Virtu anført af Bjarne Riis køber en tredjedel af Team NTT og bliver en del af World Tour-holdet. Her sidder Bjarne Riis (th.) med Team NTT-boss Douglad Ryder ved pressemødet på Hotel D'Angleterre. Foto: Liselotte Sabroe
Vis mere

Muligheden kunne også have været der allerede i sommer, men Riis og Team Virtus aftale med Team NTT kom for sent på plads til, at det kunne lade sig gøre at skrive kontrakt med Jakob Fuglsang.

»Vi har snakket om det, men altså. De (Team Virtu, red.) er kommet lidt for sent til i forhold til, at jeg kunne vente så længe med at skrive under på en kontrakt,« siger Astana-rytteren, der ikke kunne enes med Douglas Ryder, fordi holdet formentlig ikke havde fuldstændig styr på budgetterne på daværende tidspunkt.

Det endte dog selvsagt med, at Jakob Fuglsang forlængede sin aftale med Astana, så han nu er bundet i 2020 og 2021. En kontrakt, som han værdsætter forud for et år, hvor han formentlig skal køre om sejre ved blandt andet flere forårsklassikere, Giro d'Italia og OL.

»Når det er sagt, er jeg glad for at være blevet på Astana. Det er slet ikke det. Og jeg er glad for den udvikling, holdet er inde i, og den situation, jeg står i nu.«