Dette er en kommentar. Euroinvestor har tilknyttet flere personer, der kommenterer de finansielle markeder og danskernes privatøkonomi. Kommentaren udtrykker alene skribentens holdning.

Mærsk-aktien er steget med over 7 pct. i dag trods ingen særlige selskabsspecifikke nyheder. Jeg ser, at dette momentum kommer efter, at data for containerfragt nu begynder at vise en stabiliserende trend. 

Det er efter måneder med faldende containerfragtrater på ruten mellem Asien og Europa. Mærsks top- og bundlinje er følsom over for fragtraterne, der bliver fastsat på et yderst konkurrencepræget marked – der fortiden er ramt af stor overkapacitet.

Læs også: Analytiker tror på opjustering – Mærsk-aktien flyver op

Efter konflikten i Det Røde Hav, der begyndte i december, steg fragtraterne fra Asien til Europa for en 40 fods container til over 5.000 dollars i februar – ca. en firedobling af niveauet fra før konfliktens udbrud. 

Men siden da har vi været vidne til en gradvis normalisering af raterne. Den seneste stabilisering på omkring 3.000 dollars er godt nyt for Mærsk.

Mærsks ledelse har tidligere angivet, at 2024 ikke vil være et profitabelt år. Deres seneste guidance for året fra februar lød på et driftsresultat (EBIT) på -5 til 0 mia. dollars. Aktien faldt med 15 pct. på dagen.

Vi får Mærsks indtjening for første kvartal på torsdag i næste uge. Nu hvor de er en tredjedel inde i året, har de mere klarhed over, hvordan året kan ende. Det kan give dem mulighed for at revidere de ellers konservative forventninger til 2024 – hvilket kan være det, markedet betragter i dag.

Artiklen er oprindelig udgivet af Euroinvestor.

Boligejere landet over venter utålmodigt på, at renterne begynder at falde. Hvad skal der til for, at det sker, og er der en udvej, hvis renterne forbliver høje? Få svarene i denne episode af B.T.-podcasten 'Spar Kassen'.

Du kan også finde det i din podcast-app.

Læs også: Danske aktier i stort skifte

Læs også: Coloplast i voldsomt dyk - det kan forklare det