El-installatørs drøm om at flyve ultralet fly endte brat. Sammen med flyveklubbens instruktør og ildsjæl styrtede han fra lav højde, da motoren pludselig gik i stå

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>Den 57-årige el-installatør Hans Sommer fra Otterup på Nordfyn havde glædet sig meget til, at han for første gang i går skulle prøve at flyve solo i et ultralet fly.

Dermed ville en flere-årig drøm gå i opfyldelse.

Men drømmen endte helt galt. På den sidste tur før han skulle være alene i flykabinen, ville hans instruktør Carl Erik Gimbel, 62, Odense, lige foretage en sidste test af sin elevs flyvefærdighed, og her skete katastrofen: Flyet styrtede til jorden, og både instruktør og elev blev dræbt på stedet.

En af Hans Sommers bekendte fortæller, at el-installatøren havde haft lyst til at flyve i flere år.

Han var i forvejen glad for at køre på motorcykel, men kunne også godt tænke sig at prøve sine evner i en flyvemaskine.

Det skulle dog ikke være i et af de større fly. Han ville prøve et ultralet fly og begyndte i foråret at tage sine første timer.

»Han havde glædet sig til at sidde alene i luften og slappe af fra den travle hverdag,« fortæller vennen.

Dygtig instruktør
Til at lære sig at flyve kunne han næppe have fået noget bedre end Fyns Flyveklubs mangeårige instruktør Carl Erik Gimbel, en rigtig ildsjæl, knalddygtig og med masser af erfaring.

»Vi er alle sammen meget berørt af ulykken,« siger Klaus Andersen, Odense, som er formand for Fyns Flyveklubs ultralet-afdeling.

»Hans Sommer var en talentfuld og dygtig elev, og normalt får man sin første solo-flyvning efter 15-25 prøvetimer.

Carl Erik Gimbel var som instruktør vores klubs vigtigste person. Ham kunne vi regne med, og tingene var bare i orden. Vi er ulykkelige over det, som er sket. I luftfart drejer det sig altid om at udføre sikre handlinger, men sort uheld kan man ikke gardere sig imod.

Talte om ulykke
For nogle uger siden var der en anden ultralet-pilot som styrtede ned på Tåsinge. Det har vi snakket meget om blandt klubmedlemmerne og prøvet at bearbejde, så godt vi kunne.

Det nye flystyrt er meget hårdt for os alle,« siger Klaus Andersen.

På flyvepladsen ved Revninge nær Kerteminde har man fløjet med ultralet fly i de sidste 10-15 år, og det er første gang, der er sket en ulykke med dødelig udgang.

Anlægsgartner Peter Andersen, 54, i Revninge var direkte øjenvidne til det dramatiske flystyrt, som skete i et særdeles flot efterårsvejr ved 10.30-tiden på marken ved siden af, hvor han bor.

Så det ske
»Jeg stod uden for, da det hele skete. Jeg har jo så tit set flyene, når de letter fra flypladsen, men jeg tænkte med det samme på, at netop dette fly gik meget lavere, end det plejede at gøre.

På et tidspunkt blev motoren speedet op. Det var, som om piloten prøvede at vinde højde. Flyet gik lidt til vejrs, men så hørte jeg pludselig et højt drøn.

Derefter gik flyet direkte mod jorden,« fortæller han.

Peter Andersen har selv engang prøvet at flyve med det pågældende ultralet-fly, og han blev chokeret, da han blev vidne til ulykken. Han holdt fri fra arbejdet på grund af et trykket ribben, og da han blev klar over, hvor alvorlig situationen var, løb han ind til sin kone og fik ringet efter hjælp. Han havde 5-600 meter ned over marken til det nedstyrtede fly, men inden han nåede frem, var de første Falckfolk også kommet.

»Men desværre var der jo ikke noget at stille op,« siger han.

Mens Carl Erik Gimbel levede alene, så efterlader Hans Sommer sig sin kone og en voksen søn.

erla@bt.dk