Norske dykkere vil i dag gøre et forsøg på at finde liget af den 52-årige styrmand Frank Andersen fra Glesborg ved Grenå. Sammen med skibets kaptajn, den 71-årige Hans Bergmann, Ellested ved Ørbæk på Fyn, mistede han livet.

Det skete, da Marstal-coasteren "Gert Hansen" kort efter klokken fire i går morges forliste og sank ved øen Askholmen tre kilometer nord for Drøbak i Oslo-fjorden.

Den norske søredningstjeneste har endnu ikke fastslået årsagen til skibsforliset, men arbejder ud fra den teori, at coasteren som følge af fejlnavigation kom uden for sejlrenden. Her løb den på et klippeskær, som flåede bunden op.

I løbet af ganske få minutter gik coasteren til bunds. Det hele skete så hurtigt, at den 52-årige styrmand, som sammen med skibsføreren opholdt sig på broen, formentlig ikke nåede at komme ud. Han menes suget ned sammen med skibet, som nu ligger på en klippeskråning på ca. 50 meters dybde - ikke langt fra det sted, hvor det tyske slagskib "Blücher" blev sænket af allierede styrker i 1940.

To polske besætningsmedlemmer, begge først i 40'erne, overlevede som de eneste forliset. De lå og sov under dæk, da de blev vækket af et brag og nåede lige akkurat at løbe op på dækket og kastede sig ud over rælingen, inden skibet gik ned.

"Det hele gik så hurtigt, at de end ikke nåede at opfatte, hvad der var sket. Derfor nåede de heller ikke at få redningsvest på eller redningsflåden udløst", fortæller politiadvokat Magne Sundby fra Follo politidistrikt til B.T.

De to polakker tilbragte nogle timer på centralsygehuset i Akershus for at komme til hægterne igen efter opholdet i det fem-seks grader kolde vand i Oslo-fjorden, inden de ved 11-tiden blev kørt tilbage til Drøbak, hvor de afgav forklaring til det lokale politi.

Afhøringen blev vanskeliggjort af, at ingen af de to polakker talte særligt godt engelsk. En tolk måtte indkaldes for at oversætte. Forvirringen blev ikke mindre af, at de to polakker indbyrdes var uenige om, hvem af de to danske søfolk, det er, der stadig savnes.

Først sidst på eftermiddagen i går kunne det med sikkerhed fastslås, at den omkomne dansker, som tililende fartøjer fandt flydende i vandet, var den 71-årige skibsfører Hans Bergmann.

Coasteren "Gert Hansen", som ejes af Rederiet Alf Aps i Marstal på Ærø, var ifølge skibsmæglerfirmaet Bjerrum & Jensen i Svendborg, der er befragter på skibet, på vej fra Lübeck i Tyskland med en last på godt 400 ton salt til terminalhavnen Sjursøya i Oslo.

Stein Solberg, redningsinspektør på Sola, hovedredningsstationen for det sydlige Norge i Stavanger, siger til B.T., at den maritime trafikkontrol fik Mayday-signal fra den danske coaster klokken 04.10. Vejret var da klart og søen rolig.

Men der er kraftig skibstrafik og megen strøm i det smalle Drøbaksundet. Og klippeskær på den ene side af sejlløbet. Det kan være grunden til, at det gik galt.

Fra en kystradiostation blev coasterens nødsignal sendt videre til Sola, som sørgede for, at en redningshelikopter fra Rygge Flyvestation og en ambulancehelikopter fra Oslo blev sendt til stedet.

Samtidig satte fem-seks skibe, som lå i nærheden, kurs mod ulykkesstedet. De tililende skibe nåede først frem og bjærgede de tre søfolk, som alle lå i vandet. Ingen af dem havde nået at få overlevelsesdragter på. Og mærkværdigvis nåede skibets nødsendeudstyr heller ikke at blive aktiveret, så skibets nøjagtige position kunne pejles af redningsmandskabet.

De norske dykkere, som i dag sendes ned til den sunkne danske coaster, skal dels lede efter liget af styrmand Frank Andersen, dels undersøge skroget for endelig at fastslå årsagen til forliset.

Tirsdag eller onsdag vil der blive holdt søforklaring ved Ittre-Follo Herredsret i Drøbak. Indtil da får de to polske søfolk ikke lov til at rejse hjem, men indlogeres på hotel, fortæller politiadvokat Magne Sundby.