De fire unge mænd blev dræbt på stedet. Det bjærgede dødsfly var fuldstændig knust.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>Billedet viser tydeligt, hvor voldsom kraften var, da dødsflyet blev knust mod havoverfladen. De fire mænd ombord havde ikke en chance.

De fire unge mænd i 30erne fik en nådig og smertefri død. De blev med al sandsynlighed dræbt på stedet, da deres fly ramte vandet.

Måske en lille trøst for de efterladte midt i deres ufattelige sorg.

Enhver spekulation om, at nogle af de fire ombordværende i dødflyet skulle have overlevet styrtet og være fanget i kabinen på havbunden, kan stoppe. Efter at have set det bjærgede fly dagen efter ulykken, kan der ikke være tvivl om, at døden kom øjeblikkeligt.

Alle dele krøllet
Havarikommissionen fik i går flyttet flyet til kommissionens hangar i Roskilde, hvor flyvraget i den kommende tid skal undersøges nærmere.

Da det lille privatfly på havnen i Køge blev løftet fra bjærgningsfartøjet op på en lastbil, kunne man for alvor se, hvor voldsom ulykken må have været. Der var ikke meget tilbage, som man kunne genkende som værende et fly.

Alle dele er mere eller mindre krøllet, bukket og knust. Kun den vinge, som blev revet af lige inden selve styrtet, var genkendelig som en flyvinge.

Det lille privatfly var hyret af et polterabend-selskab. Ombord var brudgommen og to af hans venner foruden den 30-årige pilot Jesper Kjærhus.

Af ukendte årsager styrtede flyet ned få hundrede meter ud for stranden ved Solrød. Mange hundreder badegæster blev ufrivilligt vidner til de fire unge mænds pludselige død.

Noget tyder på, at ulykken ikke skyldtes et forsøg på at lave en nødlanding på vandet. Det har farten formentlig været for høj til.

»Med vragets tilstand taget i betragtning må flyet have ramt vandet med en pæn hastighed,« mener den vagthavende havariinspektør Lars Christoffersen.

Intet nødsignal
Havarikommissionen havde meget hurtigt fået dykkere og et bjærgningsfartøj frem til ulykkesstedet.

»Det var for at sikre, at vi fik fat i så mange vragdele som muligt. Sådan et fly er lavet af meget lette materialer, som nemt kan drive væk med strømmen. Så det var vigtigt at komme hurtigt ud til det.

Og jeg mener også, at vi nu har fat i alle væsentlige dele, som vi har brug for,« siger han.

Det var Lars Christoffersen som i går lavede de første indledende undersøgelse af vraget.

»Det er alt for tidligt, at komme med noget bud på årsagen til ulykken. Men en foreløbig undersøgelse viser, at piloten ikke har nået at sende noget nødsignal,« siger han.

Flyet og alle de små afrevne dele skal nu lægges op på gulvet i Havarikommissionens hangar.

»Ud fra skaderne kan vi ofte aflæse, hvordan ulykken er forløbet. Hvilken rækkefølge tingene er sket i, vinklen, som flyet rammer vandt med osv. Men der vil formentlig gå en måned eller to, før vi er klar med vores rapport,« siger Lars Christoffersen.

Politiet i Roskilde holdt i går stadig navnene på de tre dræbte passagerer tilbage. Det sker af hensyn til de efterladte og en større gruppe unge, der kender de omkomne, forklarer vagthavende. De tre var 32, 38 og 39 år og kom alle tre fra København.

Piloten, Jesper Kjærhus, kom fra Ramsø og efterlader sig en gravid kone og en et-årig datter.

Han drev selv sit firma, www.rundflyvning.dk, med det én-motors fly af typen Socata TB 10 Tobago. Han ejede ikke selv flyet, men lejede det af Copenhagen Airtaxi.

Få timer efter ulykken blev begge firmaers hjemmesider lukket på internettet.

pap@bt.dk