Der er fuld gang i landskabet for streamingtjenester for tiden, hvor forretningsmodeller, indhold, priser og pakker ændres i ét væk.

Et godt billede på den hastige forandring er det, der nu sker for Amazon Prime Video - en af verdens absolut største streamingtjenester.

Som flere andre aktører på markedet går Amazon Prime Video nemlig i luften med reklameblokke allerede den 29. januar. 

Det sker i USA, hvor rigtig mange af Amazon Primes kunder befinder sig.

I en artikel hos Hollywood Reporter bliver forandringen beskrevet som »en tornado«, der ruller hen over markedet for streaming og reklamer.

Den 29. Januar bliver reklameblokke simpelthen bare slået til hos de eksisterende brugere. 

Vil de undgå den forandring, skal de betale 3 amerikanske dollars - omkring 20 kroner - for at få en pakke uden reklamer.

»Det er en stor forandring for hele markedet,« siger Rasmus Larsen, redaktør på mediet Flatpanels.dk.

Han har tidligere forklaret B.T., at netop udrulning af reklameprodukter bliver det store i streamingbranchen i 2024.

»Reklamer giver en væsentlig meromsætning for streamingtjenester, så det er en del af selskabernes ændrede strategier, hvor der er kommet fokus på at skabe overskud. Væksten i brugertal kan ikke længere trække showet alene,« siger Rasmus Larsen:

»Min vurdering er, at potentialet ved reklamer på streaming er meget stort for tjenesterne i særligt lande, hvor forbrugernes rådighedsbeløb typisk er mindre. Jeg tror også det får en vis succes i Danmark. Danskerne har jo trods alt været vant til reklamer fra tv-kanalerne.«

I skrivende stund har Disney+ og TV 2 Play reklamepakker i Danmark. Også Netflix ventes at rulle et lignende produkt ud i Danmark inden 2024 er omme.