Det kan være svært at lægge ansigtet i de retter folder, når først gavepapiret er flået af af en uønsket julegave. Men hvordan kan man egentlig tillade sig at reagere? Det har en ny dansk undersøgelse fundet svar på.

Mange kender det sikkert. På loftet, i kælderen eller i bunden af skabet ligger der stadig uønskede gaver fra sidste års jul og roder. Blandt andet fordi man måske ikke lige vidste, om det i den gode julestemnings tjeneste var i orden at bede om kvitteringen, eller om man efterfølgende kan tillade sig at sætte den uønskede gave til salg på eksempelvis Den Blå Avis. Selvom det jo er tanken, der tæller, er der sikkert mange, som kan være i tvivl om, hvordan åbningen af uønskede gaver skal håndteres.

Det har hjemmesiden Trustpilot, hvor danske forbrugere kan anmelde diverse virksomheder, nu fundet svar på. De har nemlig bedt analyseinstituttet YouGov spørge danskerne, hvordan de mener, man bør forholde sig, når man for eksempel har fået en lidt for alternativ sweater foræret, som ikke figurerede på årets ønskeseddel.

Heri svarer godt en fjerdel af de adspurgte, at det er i orden at lyve og sige, at man er rigtigt glad for den gave, man allerede godt ved, at man kommer til at bytte. Særligt blandt de yngre gavemodtagere finder man det helt i orden at stikke sine bedsteforældre en hvid løgn, hvis gaven ikke lever op til forventningerne, fortæller kommunikationschef i Trustpilot, Mathilde Lykke Bülow.

»40 pct. af de unge mellem 18-34 år synes, det er okay at lyve. Men spørger man danskere over 54 år, er tallet kun 13 pct. Det kan derfor være en god idé at tjekke byttereglerne, inden man køber sine julegaver. For eksempel hvis man køber dem på nettet, hvor man kan risikere selv at skulle betale for returneringen, og det kan blive besværligt for modtageren,« lyder det fra kommunikationschefen.