Flere hundrede tilskuere var mødt op for at overvære reparationsarbejdet på Limfjordsbroen, som blev skudt igang allerede klokken seks lørdag morgen. På Limfjordsbroen er flere hundrede mennesker troppet op for at overvære det spektakulære syn, når flydekranen Samson sejler den 400 tons tunge modvægt væk fra broen og hen til kajplads 1114 i Rørdal, hvor den to-benede mastodont af en betonklods skal placeres.

Modvægten er blevet fjernet, så det er muligt at skære den broklap fri, som blev beskadet, da det finske containerskib Ramona sejlede ind i Limfjordsbroen 28. marts og dermed stoppede al trafik på og under broen.

14 timers arbejdsdag
Betonklodsen bliver nu sejlet til kajpladsen i Rørdal. Og det er endda tyve minutter forud for dagens plan for reparationsarbejdet, der i alt kommer til at vare 14 timer, hvis alt går som planlagt.

Også ude ved kajpladsen har et par tilskuere taget plads, fortæller bt.dk's fotograf på stedet, Rene Rasmussen. Nogle trodser blæsten i kortærmede trøjer. Andre er mere fornuftigt påklædte, men alle væbnet med nysgerrighed og nogen endda med kamera.

Snart kan skibene sejle under broen igen
Imens arbejdes der videre i den rivende blæst på Limfjordsbroen, hvor næste skridt er at skære skinner og spor fri, så broklappen kan blive fjernet. Det sker ifølge presserådgiver for Banedanmark Erik Lorentz Larsen først, når flydekran Samson vender tilbage til broen.

- Samson skal holde den 200 tons tunge broklap, så den ikke bliver for tung, når vi skærer den fri, fortæller Erik Lorentz Hansen og forsøger at overdøve blæsten på broen, der skratter i telefonen, da bt.dk får fat på ham. 

Men når det er gjort, vil der igen blive åbnet for trafikken under broen. 

I starten af maj vil det blive afgjort, hvad næste skridt bliver, så trafikken Limfjordsbroen kan køre på skinner igen.

Arbejdet med broen står Bladt Industries for, som er vant til at arbejde med den slags, og det kommer i følge Nordjyske til at koste tre millioner kroner.