Danskerne elsker Tesla. De elsker i hvert fald at købe dem.

Men oplevelsen bagefter? Den bliver bare dårligere og dårligere.

Det viser en ny, stor tilfredshedsundersøgelse ved navn AutoIndex 2024, som FDM står bag hvert år.

I den seneste opdatering er brugernes tilfredshed med Tesla på tre områder – bilen, forhandleren og værkstedet – faldet markant.

Tesla er således faldet fra en 10. plads i 2023-undersøgelsen til en 19. plads ud af i alt 23 mærker i undersøgelsen.

Når man kigger på tilfredsheden med Teslas forhandlere, er elbilgiganten allersidst. Og hvad angår tilfredsheden med værksteder, så er Tesla placeret som nummer 22 ud af 23.

Kun tilfredsheden med selve bilen er bedre for Tesla. Her er man akkurat bedre end gennemsnittet.

Hos FDM konkluderer man klokkeklart, at undersøgelsen må være 'grum læsning' for Tesla, som sidste år var det mest populære bilmærke i Danmark målt på nysalget.

Godt hver ottende nye bil på de danske veje var nemlig i 2023 en Tesla.

»Tesla er et hypet bilmærke, der ikke kan leve op til den succes, det har fået. Mærket ligger i bund, når det gælder forhandler og værksted, hvilket ikke er underligt, da der kun er få fysiske salgssteder og værksteder, og det meste af kontakten med kunderne foregår online,« siger bilteknisk redaktør hos FDM Søren W. Rasmussen i en pressemeddelelse.

»Men nu ser vi også, at vurderingen af bilen bliver lavere, fordi den skuffer bilejerne, og det kan ses i årets AutoIndex,« tilføjer han.

Foto: Grafik: FDM
Vis mere

Tesla har i 2024 fortsat forholdsvis godt fat i danskerne, men salget har været voldsomt nedadgående.

I april var salget af den ultrapopulære Tesla Model Y således halveret i forhold til sidste år, og faktisk har fem modeller fra rivalerne overhalet Model Y målt på salg. 

AutoIndex toppes igen samlet af BMW, som dog går en anelse tilbage, og FDM bemærker, at der kun er to bilmærker – Suzuki og Nissan – som går mærkbart frem i årets AotuIndex i forhold til sidste år.

»I en tid med fokus på pengepungen og svingende forbrugertillid klarer Suzuki sig godt hos ejerne. Det er ikke avancerede biler, men de er driftssikre og økonomiske, og de har en god garanti,« siger Søren W. Rasmussen.

»Det giver en flot placering, der især er en cadeau til deres stabile forhandlere og værksteder. Det samme gælder Nissan, der har fået et veletableret net af forhandlere og værksteder, der er i stand til at løse de problemer, bilejerne måtte få,« understreger han.